Vaba Lava Tallinna teatrikeskuses esietenduv “Pilveooper ehk Dido probleem” valmib koostöös Tallinna Ülikooli Meediainnovatsiooni ja Digitaalkultuuri Tippkeskusega. Pilveooper ehk Dido probleem

12. veebruaril esietendub Vaba Lava kuraatoriprogrammi kuuluv lavastus “Pilveooper ehk Dido probleem”. Lavastus räägib inimeseks olemisest olukorras, kus pea kohal on taevas täis informatsiooni. Kogu “personaalpilvedesse” ehk “cloud’idesse” salvestatud infohulk on sama kontrollimatu nagu ilm ise ja iga kell võib sealt kohatul hetkel midagi alla sadada.

Tänapäeval seisame silmitsi julma tõega – süütud valged lammaspilved pole enam lihtsalt head pehmed padjad ingli istumise all, nad on tulvil andmeid, nii vajalikke ja hädavajalikke kui lihtsalt jampsi, puhast entroopiat. Seal, kus vanasti elasid jumal ja juhus, on nüüd kraamiladu – seal saab nii šoppingul kui vargil käia, nii väärtinfot kalastada kui müramutta uppuda.

Juhus pole sealt siiani kuhugi kolinud. Sellest pilveooper kõnelebki: nii inimese tehtud kui tuulte poolt kokku aetud pilvedest võib igasuguseid ootamatuid ja hämaraid sekkumisi tulla – kaugeltki mitte ainult vihma. Laval viibivatele üksikutele habrastele inimkujudele vastandub suur ja stiihiline koor, kes kehastab pilvedesse peidetud Big Data’t ja kes sekkub laval toimuvasse pahatihti kohatutel momentidel.

Nagu ooperile kohane, on mängus ka müüt – “Dido ja Aeneas”. Härjanahal, mille kuninganna Dido peenikeseks ribaks lõikab ja seega Kartaago rajamiseks suurema maatüki välja petab, on kummalisi sarnasusi e-Eesti pilvesaatkondade projektiga.

Lavastuse autoriteks on Liina Keevallik ja Christina Batman Prantsusmaalt, heliloojad  Ann Reimann ja Louis Arlette Prantsusmaalt ning lavastaja Mart Kampus.

Laval on Christina Batman, Liina Vahtrik, Lauri Saatpalu, Siim Tõniste, segakoor Vox Populi ja dirigent Janne Fridolin.

Libreto ja lavakujunduse autor Liina Keevallik on lõpetanud EKA stsenograafia erialal ja kaitsnud doktorikraadi Pariisi 8. Ülikoolis. Teatrikunstnikuna on ta töötanud nii eesti teatrites kui mujal (Prantsusmaal, Belgias, Hispaanias, Norras, Leedus), suurtest ooperitest keldriavangardini. Ta on olnud Von Krahli Teatri ja Rahvusooperi Estonia peakunstnik. Keevallik on teinud dokumentaal- ja lühimängufilme, kirjutanud teatritekste, laulusõnu ja filmistsenaariumeid ning lavastanud visuaaletendusi. Ta töötab vabakutselisena Pariisis ja Tallinnas, on järeldoktorantuuris Tallinna Ülikooli Meediainnovatsiooni ja Digitaalkultuuri Tippkeskuses MEDIT. Keevallik sai 2017. aastal parima lavastuskunstniku auhinna kujunduste eest lavastustele „Wake up! It’s time to die” (MTÜ Kirbutsirkus ja Vaba Lava), „Ma pigem tantsiksin sinuga” (R.A.A.A.M. ja Vaba Lava) ning „Punane õhupall” (Teater NO99).

Vokaalmuusika ja laulutekstide autor Christina Batman on rahvusvahelise taustaga multidistsiplinaarne hääle- ja etenduskunstnik ning filmirežissöör, kes on elanud ja tegutsenud USA-s, Iraanis, Suurbritannias ja Prantsusmaal. Ta on õppinud maalikunsti ja prantsuse kirjandust Benningtoni Kolledžis (Liberal Arts University Bennington College) Vermontis. Kahasse elukaaslase Jérôme Dupontiga on Christina loonud mitmeid lühifilme. Christina töötab lavastaja ning häälekoolitajana Pariisis ning on laulja muusikalises kollektiivis PARIS MASALA.

Pilveooperi helilooja Ann Reimann on sündinud 28. augustil 1980. aastal. Ta õppis Tallinna Muusikakeskkoolis klaverit ja lõpetas aastal 2005 Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia klaveri erialal. Jätkas õpinguid magistrantuuris, kuid käetrauma tõttu ei saanud enam pianistina tegutseda. Aastal 2009 astus ta Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia elektronmuusika erialale, õppides kompositsiooni Helena Tulve ja helirežiid Siim Mäesalu ning Margo Kõlari juhendamisel. Ann Reimann on töötanud helioperaatori, helirežissööri ja heliloojana erinevate lühi-, dokumentaal- ja mängufilmide ning teleseriaalide juures – näiteks ”Tuulte tahutud maa”, “Pank”, “Keti lõpp”, “Zoopark”, “Heleni Sünnipäev”. Aastal 2018 nomineeriti ta Eesti Filmi- ja Televisiooniauhinnale parima helirežissööri kategoorias filmiga “Keti Lõpp”. Ta on ansambli Eeter liige. Aastal 2017 tegi ta muusika Vaba Lava kuraatoriprogrammi lavastusele ”Öö lõpp” (lavastaja Rainer Sarnet).

Osa muusikast on spetsiaalselt „Pilveooperi“ jaoks kirjutanud Louis Arlette, prantsuse uue põlvkonna muusik ja helilooja, kes on aastaid olnud tuntud ansambli Air heliinsener. Hiljuti on ta alustanud soolokarjääri, mis on tuult tiibadesse saamas. Ta on õppinud viiulit ja klaverit, kuid selleks, et klassikalise muusika juurde jääda, huvitasid teda liiga paljud erinevad asjad. Musikoloogiat õppides avastas ta enda jaoks elektroakustilise muusika ning juba 18-aastaselt tegi ta endale oma helistuudio. Ühtlasi asus ta õppima heliinseneride koolis, kust ta 6 kuud hiljem parima õpilasena Air’i agendile välja pakuti. Air’i töö kõrvalt on ta loonud helimaailmu ka näiteks Jean’Paul Goude’ile, Chaneli ja Kenzo moedemonstratsioonidele jne.

Lavastaja Mart Kampus on lõpetanud Tallinna Pedagoogilise Instituudi, kultuurhariduse teaduskonna, näitejuhtimise eriala. Ta on vabakutseline näitleja, lavastaja ning näitlejameisterlikkuse õpetaja. Mart Kampus on lavastanud erinevates Eesti teatrites: Teater NO99, VAT Teater, NUKU, Von Krahli Teater, Vanemuine, Kuressaare Linnateater, Rakvere Teater. Ta on pälvinud tunnustust eriilmeliste lastelavastuste eest, millest viimane on „Punane õhupall” (Teater NO99).

„Pilveooperi“ etendusi mängitakse 12., 13. ja 14. veebruaril, 11., 12. ja 13. märtsil Vaba Lava Tallinna teatrikeskuses Telliskivi Loomelinnakus.

Vaba Lava kuraatorid 2017-2019 hooaegadel on Jose Alfarroba ja Tristan Barani Prantsusmaal.

Vaba Lava on kaasaegne ja avatud etenduskunstide keskus, mis on seadnud eesmärgiks pakkuda väiketeatritele ja vabatruppidele soodsaid arengutingimusi nii Tallinna ja Narva teatrihoonete kui ka erinevate tugiteenuste näol, ning arendada rahvusvahelist koostööd. Vaba Lava on avatud uutele kooslustele, erinevatele koostööprojektidele ja värsketele ideedele.